06. november 2011
Pravda, autor Boris Vanya | 6. novembra 2011, foto: SITA
Zostal som tu ako osamelý vlk, hovorí s úsmevom na tvári Ján
Matocha. Najstarší žijúci olympionik na Slovensku má 88 rokov, ešte stále chodí
pravidelne do karloveskej lodenice, kde inšpiruje mladých. Bývalý kajakár dúfa,
že ešte uvidí Londýn.Olympiádu i múzeum voskových figurín.
Pochádzate z
Moravy. Ako ste sa dostali na Slovensko?
Narodil som
sa v Střelnej, čo je obec na moravsko-slovenskom pomedzí. Keď som mal päť
rokov, presťahovali sme sa do Bratislavy, kde dostal otec prácu. Robil kulisára v Národnom divadle. Bol šikovný
stolársky majster, prvé otáčavé javisko bolo aj jeho dielo. Pri otcovi som
pričuchol stolárčine a neskôr som si vedel vyrobiť vlastnú loď. Zhotovoval som
aj modely lietadiel.
Aký ste mali
najzaujímavejší modelársky kúsok?
S kópiou
lietadla Dakota som získal v roku 1939 prvú cenu na medzinárodnej výstave v Zlíne. Tomáš Baťa vtedy
pozval desať najlepších, povodil nás po fabrike a ponúkol nám, že sa môžeme u
neho vyučiť za inžinierov. Ale rodičia nesúhlasili. Blížila sa vojna a nechceli
ma pustiť.
Boli ste
športový talent?
Ovládal som
veľa športov - futbal, stolný tenis, hádzanú, ale najradšej som mal beh na
lyžiach. Prvé lyže som si kúpil vo výpredaji za dvadsať korún, keď som mal asi štrnásť
rokov. Spravil som si viazanie a z kopačiek lyžiarske topánky. Na
majstrovstvách Československa v Špindlerovom Mlyne v roku 1951 som bežal 18
kilometrov a so štartovým číslom 187 som skončil šestnásty. Medzi
lyžiarmi-špecialistami. Pätnásťkrát som absolvoval Bielu stopu, šesťkrát som vo
svojej vekovej kategórii vyhral.
Ako ste sa
dostali k rýchlostnej kanoistike?
V Bratislave
so mnou chodil na priemyslovku Milan Urminský. Na Krížnej ulici mali sklad s uhlím a drevom, takže bol zazobaný chlapec. Vraví
mi - ty vieš robiť s drevom, ja dodám materiál a peniaze. Slovo dalo slovo,
zhotovil som dvojkajak, s ktorým sme chodili na Malý Dunaj. Nemal predpísanú
dĺžku, lebo sa musel vojsť do našej kuchyne, kde som ho na noc umiestňoval. V
jednoizbovom byte nás bývalo osem detí. Keď sa otec vrátil z divadla,
majstroval s drevom aj doma až do desiatej večer. Po ňom som nastúpil ja a
robil som až do noci, kým ma mama nevyhnala spať. Sledoval som občas na Malom
Dunaji preteky a chytilo ma to za srdce. V tom čase už som pôsobil v Klube
slovenských turistov a lyžiarov (KSTL), zhotovil som si singlkajak a prihlásil
som sa na súťaž.
Uspeli ste?
Skončil som
tretí. Predstihli ma len dve vtedajšie esá - Maďar Németh a Nemec Mikšík. Po
pretekoch ma oslovil tajomník kanoistického oddielu KSTL pán Urlíček: Hochu,
nechceš jezdit za nás? spýtal sa. A tak sa
zo mňa stal kajakár.
Ako sa dalo
trénovať počas vojny v Slovenskom štáte?
Chodil som
vtedy do spomínanej priemyslovky. Keď maďarské rádio hlásilo Figyelem, figyelem
(pozor, pozor), nepriateľské lietadlá sú nad Győrom a Šoproňom, vedel som, že
sa blíži nálet. Všetci sa ponáhľali k rozostavanému električkovému tunelu,
ktorý slúžil ako protiletecký kryt. Iba ja som bežal do lodenice po kajak a šup
na vodu. Trénoval som aj počas náletov. Na lietadlá vo veľkých
zväzkov nepálili. Ale bombardéry, ktoré meškali, sa stali terčom protileteckého
delostrelectva. Strieľali aj na ľudí, ktorí vyskočili zo zasiahnutých lietadiel
na padákoch. To bola hrôza. Keď som pádloval, okolo mňa padali do vody črepiny.
Išlo o život, ale nebezpečenstvo som si vtedy vôbec neuvedomoval.
Prečkali ste
vojnu bez ujmy?
Áno, hoci
náš dom zničili počas oslobodzovania Bratislavy kaťuše. Dostali sme potom náhradný byt.
Nikomu sa
nič nestalo?
Našťastie
nikto vtedy nebol doma. Príbuzní prečkali oslobodenie v kryte, ja som bol v tom
čase v Ľubochni. Ale všetky osobné veci skončili v ruinách.
Kedy ste si
vybojovali účasť na olympijských hrách 1948 v Londýne?
Kvalifikačné
preteky sa konali v roku 1947. Bol som taký nabudený, že som majstrovi
republiky Vamberovi nadelil na desiatich kilometroch štyri minúty.
Mali ste
pred olympiádou nejakú špeciálnu prípravu?
Kdeže.
Absolvovali sme akurát týždňové sústredenie v Poděbradoch. Tamojší pekár Procházka
nám každý deň priniesol k raňajkám tri čerstvé voňavé rožky. To bola vzácnosť,
všetko sa dostávalo v tom čase na prídel.
S akou loďou
ste cestovali do Londýna?
Zhotovil som
si ju sám. Bol som vtedy na vojne v Zbraslavi a chodil som k Turečkovi, ktorý
mal kostru, na ktorej sa loď vyrábala. Zo Zbraslavi do Podolí, kde Tureček
býval, to bolo po Vltave dvanásť kilometrov. Ráno som tam prišiel, robil som loď, potom som sa vrátil, odpočinul som a popoludní
som vyrazil do Podolí znovu. Denne som absolvoval 48 kilometrov.
Na čo si z
londýnskej olympiády pamätáte?
Nebývali sme
v olympijskej dedine, ale v Henley na zámku. Jedla tam bolo, čo hrdlo ráčilo.
Míla Pech si dával do hlbokého taniera zmrzlinu a jedol ju veľkou lyžicou.
Preteky sa konali na rieke Temži, kde zvyknú jazdiť osemveslice oxfordskej a
cambridgskej univerzity. Pre mňa bola veľkým zážitkom návšteva múzea voskových
figurín Madame Tussaud. Ak sa do Londýna ešte dostanem, rád by som sa tam
pozrel, čo sa za šesťdesiat rokov zmenilo.
V pretekoch
na 10 kilometrov ste dopádlovali na deviatom mieste z 22 jazdcov. Boli ste
spokojný?
Vzhľadom na
podmienky áno. Kým ja som jazdil na lodi vlastnej výroby, elita, ku ktorej
patrili najmä Severania, mala takzvanú dánsku loď. K nám došli prvé dánske lode
až v roku 1950. Premiéru s ňou som mal na MS 1950 v Kodani - v K1 na päťsto
metrov som skončil piaty a v K4 sme skončili na štvrtom mieste. Keby som mal
dánsku loď už v Londýne, dopadlo by to inak.
Videli ste
niečo aj z iných športov?
Bol som na
štadióne, keď Zátopek vyhral desať kilometrov. A rovnako aj o štyri roky neskôr
v Helsinkách, kde získal tri zlaté a Dana Ingrová, jeho budúca manželka štvrtú
v hode oštepom. Pozrite, mám tu aj fotografiu. (na peknej momentke je
finišujúci Zátopek, za ním Francúz Mimoun a Nemec Schade, v pozadí Angličan
Pirie, ktorý práve spadol).
Odkiaľ máte
tú fotografiu?
To som fotil
sám. Športovci sledovali preteky z prvých radov, všetko som videl ako na dlani.
S Emilom
Zátopkom ste aj vojenčili.
Boli sme
spolu v Prahe-Chuchli. Raz za týždeň sme chodili 22 kilometrov do Kobylis na
strelnicu. Kým my sme cestovali električkou, Zátopek za nami bežal. Bolo
utrpenie sa na neho pozerať. Už vtedy mal drastické tréningové metódy. Nemal
pravidelný krok, človek si myslel, že každú chvíľu spadne a zaryje sa nosom do
zeme. A on namiesto toho pridal. Ešte keď som vojenčil v Trenčíne v ašpirantskej škole, bol tam s nami atlét Hlávka zo
Zlína. Ten spomínal, že Zátopek bol úplný atletický antitalent. Všetko dokázal
svojou húževnatosťou.
Pamätný je
váš súboj s najväčšou kajakárskou hviezdou Gertom Fredrikssonom.
To bolo v
roku 1949. Švédi jazdili do Československa na preteky. V polovici
desaťkilometrovej trate sme šli ešte zarovno. On obchádzal pilier z ľavej
strany, ja z pravej. Po obrátke pridám a ujdem mu, myslel som si naivne. Lenže,
keď som sa otočil, Fredriksson už bol predo mnou. Napokon mi nadelil devätnásť
sekúnd. V tom roku som mal formu. Na majstrovstvách republiky som vyhral K1 500
m, kilometer, K2 kilometer aj K4.
Ako často
ste jazdili na preteky?
Stále.
Jazdil som všetky trate. V noci som vyrazil vlakom do Prahy. Ráno som si dal na
stanici kávu, vzal som si taxík za 300 korún, čo boli vtedy veľké peniaze,
odviezol som na Kamík a absolvoval na kajaku 50 km do Záhoří. Nočným vlakom som
sa vrátil späť do Bratislavy. Vyhral som štvoretapové preteky České Budějovice -
Praha na trati dlhej dvesto kilometrov. Dosiahol som na nej rekord 13 hodín,
ktorý dodnes nikto neprekonal, lebo tam postavili priehradu.
Máte nejaký
zážitok aj z olympiády v Helsinkách?
Bývali sme v
Otaniemi v súkromných chatkách, každá mala saunu. V noci sa tam nedalo spať,
lebo bol polárny deň a bolo len šero. Museli nám prirobiť na okná závesy Na
dráhu, ktorá bola v Helsinkách v prístave, sme sa prepravovali na kajakoch. Kým
sme sa tam dostali, míňali sme prírodné kúpaliská na pobreží. Ľudia sa kúpali
nahí. My sme si obzerali ženy len tak na pol očka, ale talianski veslári sa pri
nich aj pristavili a na tie baby pískali a pokrikovali.
Mali ste
štartovať aj na olympiáde 1956 v Melbourne, no napokon ste v Austrálii chýbali.
Čo sa stalo?
Účasť v
Melbourne som si vyjazdil s Ondrom Marekom v K2. Už nás aj zaočkovali, fasovali
sme rovnošaty, ale deň pred plánovaným odchodom sme dostali telegram, že nejaký
atlét zabehol limit, takže musí cestovať on a my sme zostali doma. Na olympijské hry v Ríme
1960 som už bol ako tréner reprezentačného družstva.
Na ktorých
zverencov ste najviac hrdý?
Lukačovič bol
majster republiky, Ľubo Kadnár špičkový jazdec, vyrastal popri mne Laco
Čepčiansky...
Získajú
slovenskí rýchlostní kanoisti medailu v Londýne?
Vlček s
Gellem majú šancu. Vlček je najväčší ťahúň štvorkajaka, momentálne na vrchole.
Spravil dobre, že si sadol aj do dvojakajaka. Gelle je veľmi šikovný.
Šli by ste
sa na olympiádu pozrieť?
Pôjdem rád,
dokonca mi to sľúbili. Predseda olympijského výboru Chmelár vravel, že ma
vezmú. Bol by som taký maskot výpravy. Musím sa snažiť, aby mi vydržalo zdravie, nechcem byť v Londýne na obtiaž.
Ján Matocha Bývalý československý reprezentant v rýchlostnej
kanoistike sa narodil 5. januára 1923 v dedinke Střelná na moravsko-slovenskom
pomedzí. Zúčastnil sa na dvoch olympijských hrách - v Londýne 1948 a Helsinkách
1952. Na majstrovstvách sveta 1950 v Kodani obsadil piate miesto v K1 na 500
metrov a štvrté ako člen posádky K4. Po skončení aktívnej činnosti pôsobil dlhé
roky ako tréner.